Изображение Перевірки особистих рахунків підприємців в Україні

У серпні поточного року з’явилася новина про те, що державна фіскальна служба почала перевіряти особисті рахунки фізичних осіб на предмет надходження грошових коштів з подальшим нарахуванням податків та штрафів.

Щоб зрозуміти, чи є привід для занепокоєння, необхідно розібратися, які права і повноваження є у фіскальної служби, що саме і яким чином вона перевіряє, яку інформацію і в якому випадку передасть фіскальної службі банк, в якому відкрито рахунок.

Перш за все, можна не хвилюватися особам, які не зареєстровані як фізичної особи – підприємця. Періодичні надходження на карту, навіть якщо це дохід від продажу будь-яких особистих речей, якщо ці продажі не мають постійного характеру, – не є підприємницькою діяльністю і не вимагають реєстрації в якості підприємця. Та й суми, що надходять в такому випадку на картку, як правило, малі і, швидше за все, не викличуть інтерес у фіскалів.

Що ж стосується фізичних осіб – підприємців , особливо платників єдиного податку на 2 групі, які приймають платежі від клієнтів за товари, роботи або послуги в процесі ведення підприємницької діяльності на особисту картку, тут є певний ризик потрапити під санкції УКРІНФОРМ. Оскільки найчастіше особиста карта підприємцями використовується з метою зменшити суми податків.

Як же убезпечити себе підприємцю? Для початку розберемо, яким чином УКРІНФОРМ може отримати потрібну їм інформацію від банку. З метою отримання інформації співробітники фіскальної служби направляють в банк запит, при цьому банк може надати виключно інформацію про наявність або відсутність гарантує достатню кількість коштів у певної фізичної особи-підприємця. Інформація ж про рухах по таких рахунках є банківською таємницею.

Отримані відомості від банку аналізуються УКРІНФОРМ, яка може провести опитування підприємця. В цьому випадку ФОП може відмовитися давати будь-які пояснення, пославшись на статтю 63 Конституції України. Податківці можуть направити запит безпосередньо підприємцю з вимогою надати певну інформацію про карткові рахунки на підставі отриманої відповіді з банку про проведені транзакції. Крім того, ГФС цілком може спровокувати проведення податкової перевірки на підставі отриманої відповіді на направлений запит. Повноваження податкової, специфіка її роботи встановлені статтею 20 Податкового кодексу України, тому вона може взаємодіяти з підприємцем тільки встановленими законодавцем способами.

За результатами перевірки УКРІНФОРМ можуть бути зроблені висновки і ухвалено рішення про необхідність донарахування податків. Підприємцю в такому випадку буде направлено податкове повідомлення-рішення.

Підприємцю необхідно максимально ефективно використовувати час між винесенням податкового повідомлення-рішення та моментом, коли ця сума буде вважатися податковим боргом.

Тому, дуже важливим кроком є ​​оскарження такого рішення УКРІНФОРМ. Оскаржити його можна як в адміністративному порядку (шляхом подачі скарги в ГФС України), так і в судовому порядку.

Під час оскарження рішення податкове зобов’язання вважається неузгодженим, і таким чином, сума донарахування не є в цей момент податковим боргом. Внаслідок цього, особисте майно підприємця не буде перебувати під арештом або в заставі, а значить його можна в цей період відчужувати.

Слід також чітко розуміти, що для того, щоб УКРІНФОРМ могло прийняти рішення про донарахування та направити повідомлення-рішення, вона відповідно до чинного законодавства повинна пов’язати кілька моментів.

Необхідно довести сам факт прибуткової операції – реалізації конкретного товару або послуги і отримання за це певних коштів. Критично важливим в даному моменті є призначення платежу. Якщо призначення платежу не вказано, довести, що це оплата за товар або послугу практично нереально. Отримати виписку по рахунках УКРІНФОРМ може або від самого підприємця, або від банку. Підприємець може це зробити в добровільному порядку, або може відмовитися її надавати. Банк такі дані видає тільки через розкриття банківської таємниці і тільки в судовому порядку.

З огляду на, що найбільшу кількість транзакцій на карти проводилося через ПриватБанк, який фактично перейшов у державну власність, то УКРІНФОРМ можливо буде отримувати відомості про транзакції підприємців в спрощеному порядку.

Які можна зробити висновки?

Введені заходи неминуче приведуть до ситуації, коли ФОП стануть іти в тінь. В першу чергу будуть страждати особи, які мають карткові рахунки і одночасно є підприємцями. Тому більшість буде намагатися позбутися статусу підприємця.

Цілком можливо, що складний механізм отримання інформації УКРІНФОРМ призведе до змін в чинному законодавстві, щоб вона могла легально отримувати всю необхідну інформацію в спрощеному варіанті.

Можна констатувати той факт, що підприємці, зокрема 2-ї групи, швидше за порушуватимуть касову дисципліну, ніж мати справу з вищеописаної ситуацією. Касова дисципліна перевіряється за фактом, в момент присутності представників УКРІНФОРМ з необхідністю подальшого докази скоєних порушень. Такий ризик значно нижче, а тому частина підприємців, можливо, стане працювати тільки через гроші.

Відкривати бізнес без реєстрації ФОП ставати менш проблематичним. Штраф у цьому випадку мізерний, а значить краще заплатити штраф за ведення діяльності без державної реєстрації, ніж перебувати під страхом видачі інформації банком УКРІНФОРМ.

За який період УКРІНФОРМ може донарахувати податки? Цей термін становить 3 останні роки, що передують перевіряється. Варто звертати увагу на ті перерахування, в яких чітко зазначено призначення платежу. Без цієї інформації УКРІНФОРМ неймовірно складно визначити суть грошових операцій, що проводяться за картковими рахунками і прив’язати їх до господарської діяльності.

Важливо стежити за загальним обсягом коштів, які надходять на рахунок. Щоб уникнути пильної уваги з боку УКРІНФОРМ не слід приймати значні платежі однією транзакцією, від одного підприємця і на рахунок одного ФОП. Слід розбивати великі суми на більш дрібні, проводити перерахування на рахунки декількох підприємців.

Залишити коментар