Изображение ДЕ І ЯК МОЖНА УЗАКОНИТИ самочинно збудоване СТРОЕНИЕ НА ТЕРИТОРІЇ СВОГО приватизованих ділянок?Питання нашої передплатниці Лідії Андріївни Чеботарьової:

Де і як можна узаконити самочинно збудоване будова на території свого приватизованої ділянки? Які документи для цього необхідні?

Шановна Лідія Андріївна!

Узаконення самовільного будівництва процес досить тривалий і трудомісткий. У процедуру оформлення залучені ряд контролюючих інстанцій та органів державної влади. Зокрема Вам доведеться «познайомитись» з експертами з технічної інвентаризації, Державної архітектурно-будівельної інспекції, реєстраційною службою Міністерства юстиції України тощо Однак проблему необхідно вирішувати і ми зі свого боку спробуємо допомогти Вам розібратися в цій складній ситуації.

Отже, що мається на увазі під визначенням «самобуд» або іншими словами самовільно збудований об’єкт нерухомого майна?

У статті 376 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України) визначено основні ознаки, наявність навіть одного з яких свідчить про те, що вже зведений або ще споруджуваний об’єкт відноситься до самочинного будівництва, а саме:

  • Об’єкт розташований на земельній ділянці, що не була відведена під зазначене будівництво, (тобто цільове призначення земельної ділянки не призначене для забудови і обслуговування будівель і споруд);
  • У забудовника відсутні, передбачені законодавством України, дозволи на будівництво і проведення будівельних робіт (тобто будівельний паспорт, декларація на початок робіт);
  • Забудовник не має відповідного затвердженого проекту об’єкта, який він будує;

При будівництві відбулося істотне порушення встановлених норм і правил. Існує два шляхи узаконення самовільного будівництва? Перший шлях – визнання права власності на самочинно збудований об’єкт за рішенням суду. Другий шлях – введення в експлуатацію та реєстрація права власності на об’єкт самочинного будівництва. У Вашій ситуації, немає необхідності проходити перший шлях, тому що за Вами вже зареєстровано право власності на земельну ділянку під об’єктом будівництва. Також слід зауважити, що пакет необхідних для реєстрації права власності документів може різнитися залежно від року спорудження.

Отже, введення в експлуатацію та реєстрація права власності на об’єкт самочинного будівництва передбачає такі кроки:

Етап перший:

Для прийняття в експлуатацію об’єкта, замовник подає особисто або надсилає рекомендованим листом з описом вкладення в Державну архітектурно-будівельну інспекцію за місцезнаходженням об’єкта заяву про прийняття в експлуатацію об’єкта, до якого додаються:

  • два примірники заповненої декларації;
  • звіт про проведення технічного обстеження будівельних конструкцій та інженерних мереж об’єкта з висновком про їх відповідність вимогам надійності і безпечної експлуатації (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, прибудов до них загальною площею до 300 квадратних метрів включно, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них загальною площею до 100 квадратних метрів включно);
  • завірені в установленому порядку копії документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, на якій розміщений об’єкт; технічного паспорта. Заява про прийняття в експлуатацію об’єкта підписується також співвласниками земельної ділянки та зазначеного об’єкта (у разі їх наявності).

Слід враховувати, що при введенні самовільно побудованого об’єкта нерухомості в експлуатацію громадяни залучаються до адміністративної відповідальності за самовільне будівництво будинків або споруд у вигляді штрафу на підставі ст. 96 КУпАП, яка передбачає окремі склади адміністративних правопорушень, зокрема: Експлуатація об’єктів будівництва, які завершені будівництвом з 19 січня 2012 року і не прийняті в експлуатацію, а також приведення недостовірних даних у декларації про готовність об’єкта до експлуатації, вчинені щодо об’єктів I категорії складності:

  • тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, щодо об’єктів II категорії складності,
  • тягнуть за собою накладення штрафу від чотирьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (неоподатковуваний мінімум становить 17 грн.).

Датою прийняття в експлуатацію об’єкта є дата реєстрації декларації про готовність об’єкта до експлуатації. Зареєстрована архітектурно-будівельною інспекцією декларація є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об’єкт необхідних для його функціонування ресурсів – води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об’єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.

Етап другий:

Після отримання декларації про введення в експлуатацію об’єкта самочинного будівництва, забудовник може звертатися за державною реєстрацією права власності на новий об’єкт і отримання свідоцтва про право власності. Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України №868 від 17.10.2013 року “Про затвердження Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядку надання інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно» органом державної реєстрації прав є Укрдержреєстр та структурні підрозділи територіальних органів Мін’юсту, що забезпечують реалізацію повноважень Укрдержреєстру. Відповідно до вищезазначеної постанови державному реєстратору необхідно подати наступні документи:

  • заяву за встановленою формою;
  • копія документа, що посвідчує особу заявника;
  • копія реєстраційного номера облікової картки платника податків згідно з Державним реєстром фізичних осіб – платників податків, крім випадків, коли фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідні органи державної влади і має відмітку у паспорті громадянина України;
  • у разі подання заяви уповноваженою особою, яка діє від імені фізичної особи, крім документа, зазначеного в абзаці першому цього пункту, подаються копія документа, що посвідчує зацікавлена ​​особа, і копія реєстраційного номера облікової картки платника податку такої особи;
  • документ, що засвідчує виникнення, перехід і припинення прав на земельну ділянку;
  • документ, відповідно до вимог законодавства засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого об’єкта будівництва;
  • технічний паспорт;
  • документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав;
  • документ про сплату державного мита;
  • документи, що підтверджують виникнення, перехід і припинення права власності на такий об’єкт нерухомого майна (в разі, якщо оформляється право власності на реконструйований об’єкт).

У разі якщо оформлення права власності здійснюється на новозбудований об’єкт нерухомості до названих вище документів необхідно подати документ, який підтверджує присвоєння об’єкту нерухомого майна адреси. Однак слід зазначити, що згідно з пунктом 3.1 Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, об’єкти, побудовані без дозволу на виконання будівельних робіт до 5 серпня 1992 року, не підлягають прийняттю в експлуатацію. В тому числі, для державної реєстрації права власності на нерухоме майно, підтвердженням введення в експлуатацію є технічний паспорт, складений за результатами технічної інвентаризації. Таким чином, декларацію про готовність об’єкта до експлуатації надавати не потрібно, але це стосується тільки перерахованих вище об’єктів нерухомості. Підсумком всіх перерахованих вище дій стане отримання свідоцтва про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до закону. Фахівці Юридичної фірми «ЦИТАДЕЛЬ» при необхідності нададуть кваліфікований супровід процедури реєстрації права власності на об’єкт нерухомого майна або нададуть консультацію фахівця на кожному етапі. Успіхів Вам у цій не легкій справі.

Керівник практик ліцензування, сертифікація, дозвільна документація.

Скоробогатова Д.В.

Залишити коментар